Svar på kommentar

Julia om Mys med vänner:

Hej Ida. Jag har två frågor. Hur ligger det till med mamma pengen , får man 80% av sin inkomst vid mamma ledighet ? Det är väl F-kassan som bet ut det?
Hur länge har du tänkt vara mamma ledig?
Ha det bra///Julia



Hej Julia!

Nja, det är inte så lätt att man får 80% när man är mammaledig, det är många faktorer som spelar in.
Det finns olika utbetalningsnivåer och jag kan inte dessa exakt men detta vet jag iaf:
Det finns en sjukpenningnivå där man får 80% av lönen men den utgör bara en del av de dagar man kan ta ledigt. Jag vet inte exakt hur många dagar som är "80%" (eller 76,nånting % som det blir) men det kan man lätt kolla upp på försäkringskassan. Det är ju olika från person till person hur mycket man får och så, hur mycket man har jobbat eller om man är arbetslös osv.
Det finns två nivåer till men som sagt, jag är inte expert på området utan planerar min ledighet på nätet, då får man alla siffror upp på skärmen, exakt hur mycket man får ut per månad och så. Hur mycket man får i plånboken har att göra med hur många dagar betalt man tar ut i veckan.

Jag har gjort så att jag tar 5 dagar i veckan och jag hade tänkt vara hemma till februari 2011 som det ser ut just nu men då har jag ändå 40-50 dagar att ta ut senare, när Neo är äldre. Kan behövas om man nån dag vill hitta på något tillsammans eller om det är skolavslutningar mm. De som inte sparat dagar tills barnen är äldre ångrar sig nu så de har gett mig rådet att spara, det är roligare att ta ut de dagarna när barnet "är med" och man kan hitta på utflykter mm tillsammans :)

Det kan hända att jag börjar arbeta tidigare, jag gillar att jobba! Kan också bli att jag tar ut mer dagar betalt i veckan framöver om det behövs mer pengar i plånkan ;) Och det resulterar ju i att jag inte kan vara hemma till februari 2011 (jo, det kan jag ju men vill ju spara dagar).

Så - summa sumarum: Det är inte så lätt att man bara får 80% av lönen rakt av. Det är komplicerat! Gäller att läsa på ;)

//Babymom - Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0