Att amma

Jag har länge funderat på att skriva detta inlägg eftersom det är något jag länge tänkt på.

Att amma. Är inte de världens mest naturliga sak? Vad kan vara mer underbart än att ha sitt barn tätt tätt intill sig medans h*n äter sig mätt?
För vissa fungerar dock ej amningen av olika skäl men jag har ändå börjat fundera: Är dagens mammor för "lata" för att amma? Är det smidigare att ge ersättning direkt och slippa ömma bröstvårtor, bröst som sprutar och jobbiga amningsbh:ar?

Enligt statisktiken (om man kan tro på den men jag förlitar mig ändå på den) så är det endast 2% av alla kvinnor som verkligen inte KAN amma, kanske för att man får mjölkstockning eller att det helt enkelt inte räcker med den mjölken man har. Men de allra flesta HAR mjölk så att det räcker, det mesta sitter nog i huvudet på mamman att barnet inte får i sig tillräckligt.

Varför jag tar upp detta är att JAG är den enda jag vet som helammar (eller ammar över huvud taget faktiskt) av dom som jag känner som precis fått barn eller andra mammor som jag läser om i bloggar osv (det finns MÅNGA mammabloggar) Hur kan det komma sig? Amma är ju något man gör när man fått barn...eller? Det har jag hela tiden ställt in mig på. Jag hade innan Neo föddes inte en tanke på att det skulle vara annorlunda, att man kunde köra med ersättning istället. Vad är ersättning liksom? Det visste jag knappt...:/

Och om det nu är så att det är ca 2% av alla kvinnor som får barn som inte KAN amma, känner jag alla de där 2%...? När, så tror jag inte att det är.

En annan sak jag lagt märke till är att Neo går upp såå mycket mer och snabbare i vikt än ALLA andra bebisar jag känner! Alla dessa bebisarna får ersättning. Visst, vissa går upp mer och snabbare än andra men jag känner INGEN som går upp som min Neo gör. Och hur kan de komma sig? Är det Neo som är den "onormala"?
Jag har ju en teori om att det är min bröstmjölk som gör susen, men som sagt, det är ju bara MIN teori och om den stämmer vet jag ej.

Nu säger jag inte att ersättning är dåligt, bara liiite sämre än mammas mjölk men det tror jag att de flesta håller med om för så är det ju faktiskt. MEN, det ÄR ju tur att det finns alternativ till dom som verkligen har problem med amningen för annars skulle de små liven inte få någon mat alls ju...:(

Jag kämpade själv i början med amningen och jag va såå nära att gå över till ersättning för jag va så trött på att det inte funkade som jag ville! Mina bröst ville inte sammarbeta (tyckte jag men de gjorde dom faktiskt) och jag provade några gånger med ersättning men de kändes så fel...han skulle liksom ligga vid tutten, inte vid flaskan.
Så, jag kämpade! Och nu funkar det hur bra som helst och både jag och min kille mår super!

Jag tror att många kämpar med amning i början (särskillt som det är första barnet) men att många ger upp och kör den enkla vägen. Amning är INTE lätt! Jag är så stolt och glad att jag inte gav upp även när tårarna sprutade ur ögonen på mig! :P

Ta nu inte åt er ni som hade medicinska problem där ni verkligen inte kunde amma! Alla har ju såklart sin egen story.

Så, ni blivande mammor där ute - jag råder er att kämpa med amningen, det är värt de!

B R Ö S T M J Ö L K   Ä G E R!

//Babymom - Ida


Kommentarer
Postat av: Pär

Kan bara säga att det är ett mycket sunt tänk du har Ida. Alla våra 4 har fått amma länge och jag är helt övertygad att dom hållt sig mer friska tack vare det. Som sagt Bröstmjölk äger. Dessutom är det ngt speciellt lugn när dom ligger vid bröstet...

Lider med dom 2% som inte får uppleva det.

2010-02-11 @ 22:47:51
Postat av: Sofia - Mamma till Levi

Yepp bröstmjölk äger - håller med dig! Men tyvärr kan jag inte amma pga att min lille vart "sjuk" sen dag 1. Men jag pumpar så att han får min bröstmjlk och skeetans vad hang år upp bra i vikt!Han är nu två månader och har gått upp över två kg sedan han föddes :)

Kram

2010-02-12 @ 22:47:50
URL: http://sofiahivall.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej! Jag har fått uppfattningen om att många yngre som får barn, gnäller mycket när det gäller ammning. Tex att det gör ont, är jobbigt, även är oroliga för att deras barn inte får i sig tillräckligt med mat, så dom struntar i amningen. DVS. det är mycket lathet! Jag är endast 21 år, han en kille på 7 månader, jag har mer eller mindre ammat honom hela tiden, klart att han fått ersättning om jag varit iväg. Eller fall det verkar som om han inte blir mätt. Men nu är han 7 månader och han får mat, gröt, ersättning och välling. jag ammar endast 1 gång per dygn nu. Men det är för han är mer intresserad av vanlig mat nu, men jag vill inet sluta helt med ammningen, det är ju så mysigt :)..

2010-03-26 @ 14:14:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0