Vecka 31 - Vad händer där inne?


Barnet

Barnet är nu cirka 40 centimeter långt huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet har fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.

Vikt 1 800 gram.

Mamma

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.

Hos barnmorskan/kontroller

I vecka 31 är det dags att besöka barnmorskan igen. Från vecka 31 sker besöken varannan vecka fram till vecka 40 om du väntar första barnet. Har du fött barn förut kan det räcka att komma lite mer sällan även nu. Sedan beror tätheten mellan besöken på om du går över tiden. Barnmorskan brukar nu lyssna på barnets hjärta, känna efter hur barnet ligger, kontrollera ditt blodtryck och hur livmodern och barnet växer. Kanske behövs ett extra urinprov eller blodvärde. Din partner är alltid välkommen att följa med.

Svårt att arbeta

Om du har ett tungt arbete kan du fråga barnmorskan om havandeskapspenning. Har du ont i ryggen eller andra besvär kan du vända dig till en sjukgymnast eller ordna läkarbesök för recept eller sjukskrivning. Du kan också använda din föräldrapenning i slutet av graviditeten.

Mina tankar

Hicka - något som min plutt har varje kväll. Magen hoppar upp och ner ganska länge och de kan vara lite småstörigt! haha Jag hatar själv att ha hicka så jag tycker lite synd om min bebbe att den ska ha de där inne men det är väl inget som den kommer minnas sen ändå :)
Jag känner inte av att magen börjar bli tung än. Dock stöter jag i magen lite då och då eftersom den är lite större än vad jag tror! haha

På torsdag ska jag till barnmorskan igen och nu ska man gå varannan vecka fram tills det är dax...Tycker de känns lite väl mycket. Men de är ju lika bra de så de kan hålla koll kanske. Första gången vet man kanske inte själv om de är något fel eller så och då är de ju bra att man har barnmorskan att luta sig mot.

Jag har dock inte fått ett vidare intryck av barnmorskor. Jag har haft fyra olika på de gångerna som jag gått där eftersom det har varit semestrar och annat som gjort att jag inte kunnat träffa hon jag egentligen går till. Sist jag träffade henne va nog i vecka 12! Känns ju som man har ett band med henne då ju...eller inte...
Men sen känner jag samtidigt att jag kan strunta i om jag fått en bra kontakt med min barnmorska eller inte bara jag känner att jag kan fråga henne om allt och de har jag kunnat göra med alla jag träffat. Sen har ju min graviditet vatt som en dröm så jag har inte så mycket att klaga på eller fråga om! :)

Tänk att plutten där inne är hela 40 cm och väger nästan 2 kg! Helt fantastiskt att jag kan ha en bebis där inne. Det har alltid varit min största skräck, att jag inte skulle kunna bli gravid och få mina egna barn. Jag hade nog gått under om det inte gått...egna barn betyder så mycket för mig. Nu behöver jag inte oroa mig mer - snart är vi en liten familj på tre personer! :D

I februari flyttar vi till vårt fina hus i Hyllinge. Jag vet inte om jag kommer sakna stan och Helsingborg men jag tvivlar på det. Känns helt rätt att starta vårt liv ut i Hyllinge! Det är där jag vill att mina barn ska växa upp eftersom både jag och Jocke trivs så bra där ute och det är min förhoppning att barnen också ska göra de :)

Nu ska jag nog duka fram lite frukost - jag sov till 10:15!! Mycket ovanligt för mig men behövligt och otroligt skönt. Känner mig dock lite seg i skallen nu eftersom jag sovit så länge...vi gick och la oss vid 22:45 så de blev en del timmars sömn. Jag mår egentligen som bäst när jag sovit 7 timmar men nu ville kroppen annat så bara till att lyda! :)

Ha en fin dag!

//Babymom - Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0