Vecka 36 - Vad händer där inne?


Barnet

Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda mot de första rörelserna? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.

Vikt 2 800 gram.

Mamma

Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född.
Glöm inte att börja ladda med kolhydrater. Pasta är bra mat inför förlossningen.

Mina tankar

För mig är det superskönt att jag fortfarande kan sova gott om natten, dock med minst en kissepaus men de gör mig inte så mycket. Jag kan tycka det är mysigt att vakna vid tre på natten och gå upp och sen veta att man kan sova en massa timmar till innan man måste gå upp, inte för att jag har en tid nu då jag måste gå upp utan jag sover tills jag vaknar och sen om det är till kl 8 eller kl 12 spelar ingen roll. Min kropp får nu sova så länge den vill för sen kommer man inte vara bortskämd med de längre, när lillan/lillen vill ha mat eller annat mitt i natten och tidigt på morgonen. Ser dock inga problem med detta utan jag längtar till allt som har med min lilla bebis att göra, positivt som negativt! Jag vill gärna ha mitt lilla knyte hos mig NU men försöker samtidigt att fokusera och njuta av tiden som jag har kvar då jag är ensam, då jag kan bara vara jag och göra vad som faller mig in, då jag inte har någon jag måste ansvara för. Alla som har barn säger hela tiden att jag ska njuta av den sista tiden och jag försöker verkligen göra just detta! Jag tycker att jag lyckas ganska bra om jag får säga det själv :)

Imorron är det dax för ett vänsningsförsök på lasarettet och visst är jag lite spänd, jag vill ju så gärna att det ska gå bra och att bebben lägger sig i rätt position så jag kan få en så normal förlossning som möjligt. Jag vill kämpa för att få ut mitt barn, jag vill inte lägga mig på en brits och få magen uppskuren och barnet utplockat utan jag vill känna smärtan och lyckan av att få upp mitt barn på mitt bröst med en gång. På förlossningskliniken på Tv4 igår såg jag två förlossningar som verkligen va drömförlossningar, där mamman fick ta emot sitt barn själv med sina egna händer och ta barnet till sig. Gud, jag bölade nästan när jag såg de! Så skulle min drömförlossning se ut :)

Men nu kanske de inte blir som man tänkt och då är ju det okej också, det är målet som räknas inte resan dit <3

//Babymom - Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0