Vecka 14 - Vad händer där inne?


Barnet

Fostret kan hicka. Kroppsdelarna är nu så tydliga att man till och med kan se vilket kön det har.

Fostret rör på sig i fostervattnet.

Mamma

Den trötthet du känt i början av graviditeten kan börja avta och du börjar känna dig piggare igen. Huden på magen tänjs ut. Hos många gravida kan en mörk strimma synas mitt på magen. Den beror antagligen på hormonella förändringar och brukar oftast blekna bort när barnet är fött för att försvinna helt efter något år. Undvik att sola under graviditeten eftersom det är lätt att få pigmentfläckar.

Bröstvårtorna och området runtomkring bröstvårtorna kan bli mörkare. Din livmoder är nu ungefär lika stor som en grapefrukt. Är det andra eller tredje graviditeten kan du uppleva att magen är större än första gången. Uppdatera din familj hela tiden om hur du känner dig så de kan stötta och hjälpa dig.

Mina tankar
Det där med att undvika att sola kan de glömma! Jag ska till Turkiet och sola som bara den! ;) Dessutom har jag piggmentfläckar sedan innan (på magen) så jag bryr mig inte riktigt. De enda som kommit nu är de på armarna men vaddå? Är jag mindre snygg för de? Nej! :D
Tänk att vår lilla/lille är så pass stor redan att den rör sig där inne! Allt är så spännande o nytt och jag LÄNGTAR tills vi ska på ultraljud så vi får se vårt mirakel! Jag längtar också tills jag kan känna de...kanske kommer jag känna av bebisen innan ultraljudet? Hoppas! Men nu är de bara 4 veckor kvar tills ultraljud! Veckorna bara susar förbi. Om en månad går jag på semester! :)
En annan sak också. Nu är jag enligt migsjälv och barnmorskan i vecka 14+2 och är beräknad till den 13 november som de ser ut just nu. När jag söker på förlossningsdatumet för att få reda på i vilken vecka jag är så får jag upp vecka 15. Skumt? När jag gjorde glukosbelastningen (för diabetes) va jag i vecka 11+4 och vi hade bokat den dagen eftersom barnmorskan då sa att jag e i vecka 12. Så mellan tex vecka 14-15 är man då i vecka 15? Och i vecka 20+2 är man då i vecka 21? Så har jag förstått de...Jaja, jag säger att jag är i vecka 14 iaf så får ett mer exakt förlossningsdatum bestämma vilken vecka jag är i när vi gjort ultraljudet! :)

Tar en bild på magen på lördag när jag är i vecka 15! :)

//Babymom - Ida


Kommentarer
Postat av: Akkie

Va kul för dig :) Grattis, det är det mest underbara att vara gravid! Blir så avundsjuk på dig hehe. Jag hade också superkort stubin under HELA graviditeten, och man kan verkligen inte hjälpa det !Lycka till med allt . Det är det mest fantastiska som kan hända en :D Kram Alexandra

2009-05-19 @ 13:04:09
Postat av: Jess

Well, håller med att solning är det bästa och skönaste som finns, tänk som sagt dock på att pigmentfläckarna inte försvinner om du får några....

2009-05-27 @ 04:05:36
URL: http://krankenschwester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0