Vecka 21 - Vad händer där inne?


Barnet

Fostret har ännu inget underhudsfett. Det sväljer fostervatten och tränar därmed matsmältningsorganen. Fostret kissar i magen.

Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet. Fostret har hårväxt över hela kroppen men det faller av vid födseln. Antikroppar förs över från mamman till fostret.

Vikt 420 gram.

Mamma

Nu börjar en härlig tid. Magen syns väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över och diverse småkrämpor du kan drabbas av i slutet av graviditeten har inte börjat än.

Har du oroat dig för missfall så har troligtvis den oron minskat markant vid det här laget. Din viktökning ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo.

Pappa/partner

Prata med din partner så ni är överens om vad hon behöver för stöd. Glöm inte att även säga hur du själv känner och mår.

Mina tankar
Nu har jag ju inte skrivit här på ett bra tag och jag har redan hunnit in i vecka 21! Det har hänt massor på dessa nästan tre veckorna. Bebisen sparkar regelbundet och nu håller de på under hela dagen! Underbart att känna! När vi va på semester kände Jocke sparkar för första gången och de va skönt att han kunde få vara delaktig i de också. Nu kan man tom se på magen när han/hon sparkar! Magen guppar upp och ner! Det är en häftig känsla :)
Nu är magen ganska stor och man ser tydligt att jag är gravid. Som texten ovan säger, denna tiden kommer nog bli härlig! Man har en bula men den är inte för stor :)
Jag har börjat längta som en galning tills bebben kommer också...mer än innan! Nu när man känner hur den lever där inne vill man ju bara träffa den och se vem som gömmer sig där! ;) Hoppas att dessa veckorna som är kvar går lika snabbt som de som redan gått! :)

Nu är maten klar - jag lägger in en bild på magen senare som är en vecka gammal (vecka 20).

//Babymom - Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0