Nu känns det mycket bättre!

Jag får med jämna mellanrum mail från pampers eftersom jag för ett tag sedan beställde något därifrån och dagens mail va underbart att läsa! Det fick mig att känna mig såå mycket bättre. Jag har vatt ledsen över att han äter hela tiden och inte får in rutiner (som jag skrivit innan om ni läst) coh så när jag läste denna texten förstod jag på riktigt att detta är HELT normalt. Folk har sagt det till mig innan men först nu fattade jag det verkligen!

Nu ska jag försöka introducera kvällsrutinen (som i kan läsa om längre ner) och se hur de går! Vi måste ju visa för Neo att nu är det natten för det förstår han inte själv ännu. Det kan nog bli lite trixigt men värt ett försök! :-)

Detta stod i mailet från pampers:

Mat, underbara mat

DYGNET RUNT-MATNING Vid en månads ålder äter ditt barn fortfarande var och varannan timme, så bry dig inte om att försöka skapa så mycket mönster i tillvaron ännu. Alla barn kommer efter hand helt naturligt in i mat- och sovrutiner, när de är redo för det. Vissa barn gör det i stort sett från första dagen, medan andra behöver flera månader på sig. Känn dig inte pressad att försöka skapa rutiner så här tidigt. Om den lilla vaknar varannan eller var tredje timme, är det helt enkelt för att hon eller han är hungrig. Det finns absolut ingen anledning att neka barnet mjölk om det är vad hon eller han vill ha. Då gör du både barnet och dig själv ledsna. Så småningom kommer du kunna skönja ett mönster - vissa tidpunkter när barnet äter massor för att sedan kunna sova, exempelvis kvällsmålet innan sänggåendet. Dessa mönster är en början till de naturliga rutiner som långsamt kommer att etableras. Vare sig du tycker om det eller inte, är det bara att konstatera att ditt barn kräver room-service dygnet runt, och att fri amning är det bästa alternativet.

Introducera läggningsrutiner

OCH SÅ TILL SÄNGS Med de första månaderna som mamma bakom dig, känner du dig kanske redo att få lite ordning på livet igen. Nu är en bra tid att försöka skapa lite rutiner i ditt barns liv. En bra början är läggningsrutinen. Då lär sig barnet att förutse nattens början. Tänk på att vid den här åldern kan barnet ännu inte skilja ordentligt mellan dag och natt när det handlar om mat och sömn. Det är någonting som hon eller han måste lära sig, och det bästa sättet att hjälpa barnet med det är att ge tydliga tecken som visar att det är läggdags.

VAGGA OCH VYSSJA Läggningsrutinen bör vara en strukturerad nedvarvningsperiod som börjar med kvällsbadet. Försök att bada barnet samma tid varje dag, tidigt på kvällen. När ditt barn är nybadat och har fått på sig pyjamas, ger du henne eller honom sitt kvällsmål. Många nyfödda verkar som mest vakna just denna tid på dagen, så kvällsmatningen kan mycket väl sluta med flera timmar av avbrutna mål, lek och en del skrik. Oroa dig inte, det är helt normalt och barnet växer snart ifrån det. Försök låta bli att stimulera och interagera för mycket med barnet när det är läggdags. Hon eller han behöver lära sig att associera sänggåendet med tysthet och en lugn, avslappnande atmosfär. Sjung för barnet, spela lugn musik eller gunga henne eller honom i ett mörkt sovrum. Lägg sedan ditt barn i sängen redan innan hon eller han somnat så att barnet får en möjlighet att lära sig somna själv.

//Babymom - Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0