Vecka 28 - Vad händer där inne?


Barnet

Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna.

Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn fixeras sedan med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet.

Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.

Vikt 1 200 gram.

Mamma

Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. Om din blodgrupp är Rh-negativ tas ett blodprov för att se om det bildas antikroppar i blodet. Finns det antikroppar i ditt blod måste det kontrolleras noggrant, eftersom det kan leda till sjukdomar hos barnet. Läs mer om prover under graviditeten till vänster under Kontroller under graviditeten.

Mina tankar
Vår lilla älskling har den senaste veckan börjat sparka och "spjärna" med full kraft! Jag har fått ett par sparkar i sidan som inte varit så bekväma :P Men underbart att den sprallar runt där inne! Kan inte beskriva hur mycket jag längtar tills de lilla pyret är ute! <3
Glukosbelastning på torsdag...igen. Inte de roligaste plus att jag missar 4 timmar från jobb! Men men de ska göras!

Tänkte bara säga att jag inte fått de bästa intrycket av barnmorskor...har jag lyckats träffa alla de "dåliga"?

//Babymom - Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0